41 Tanggapan untuk "DAUN KENIKIR DAN KHASIATNYA"

  1. Terimakasih informasinya, sangat bermanfaat.
    Oh iya, Baru mampir lagi kesini, template baru ya... terasa lebih segar, tambah bikin betah baca-baca disini :D

    BalasHapus
    Balasan
    1. Iya De Widani,terimakasih eyah atas kunjunganya dan juga commentnya,salam hangat dari jauh hehehe

      Hapus
  2. infonya, mantab. bagus. kunjungan balik, ya sob. di
    http://kanginanjaya.blogspot.com

    BalasHapus
    Balasan
    1. Terimakaish Mas Handhita,atas kunjunganya,dan pasti sya kujung balik kesana,salam succes Mas Hndhita,,,

      Hapus
  3. sobat blogger juga bisa kunjungi fanpage saya di facebook saya dengan nama info bagus fakta bagus

    BalasHapus
    Balasan
    1. ok pastinya saya setiap hari ada disana,buwat para bloger silahkan bergabung di INFO BAGUS FAKTA BAGUS,( Facebook )
      Terimakasih

      Hapus
  4. salam DD,
    kalau tengok gambar, nama tumbuhan tu didaerah ku ialah dikenali sebagai ulam raja. makan sebagai ulam mentah.Iya memang banyak khasiatnya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam kembali Puteri,Benar sepoerti saya tulis di Atas di Malaysia disebut ulam raja,nah sekarang langsung dari orang malaysia ,berarti yang selama ini saya baca,memang benar adanya,heheh,Terimakasih sahabatku Puteri Purnama,atas kunjungan anda dan juga commentnya,salam succes selalu ,,,

      Hapus
  5. oh,itumah banyak disayahge ngan lupa eung namanya lamun cek sundamah.hatur nuhun infona kang.sekedar info hati-hati dengan blognya kang banyak copaser yang tidak bertanggung jawab kalau ga percaya coba lihat postingan saya.sukses buat kang dede,hatur nuhun

    BalasHapus
    Balasan
    1. Haturnuhun " Kampungku corolla"bener banget lamun di sundamah kanikir hampir samilah,,mengenai para kopaser,memang rada hese ngaberantasna Kang hehe,Hturnuhun kana kasumpingana,salam succes,,,

      Hapus
  6. Balasan
    1. Terimakasih Mas Bro Herman Bagus,atas kunjunganya,slam succes

      Hapus
  7. Saya gak tau tuh daun pak, maklum di daerah saya mungkin beda namanya yah hehe

    keren pak psotingannya :D

    BalasHapus
    Balasan
    1. memang benar mas Ardian karena mungkin di tiap-tiap daerah punya nama sendiri-sendiri,BTW terimakasih yah atas kunjunganya,,,,,

      Hapus
  8. Wah tanpa kita sadari manfaat Kenikir sangat banyak, kebetulan ku suka juga dengan kenikir
    Thx infonya

    BalasHapus
    Balasan
    1. Benar sekali kawan "Jamu Jun Semarang"dan terimakasih eayah atas kunjunganya,,,,

      Hapus
  9. Cheff Dede apa khabar...?

    Cheff, kalau di Malaysia, daun itu di panggil Ulam Raja.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Alhamdulillah,Cik Nur Kabarku fine-fine saja,bagaimana pula kabarnya cik Nur,semoga sihat selalu,and thank you atas kunjunganya,,,,,,salam hangat dari jauh,hehe

      Hapus
  10. Selamat malam Pak Dede, kufikir tersalah masuk rumah tadi, nampak terang benderang sih!
    Barangkali daun kenikir itu di tempat kami dipanggil daun ulam raja...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Selamat Malam Bunda Amie,Terang penuh sinar hehehe,,,apa kabar Bunda ? Di Malaysia Ulam Raja di Indonesia "Kenikir"
      Terimakasih Bunda atas kunjunganya,salam hangat dari jauh,and succes selalu,,,,

      Hapus
  11. Ternyata daun kenikir ini berkhasiat mampu utk mencegah gangguan kanker pada tubuh manusia, selain banyak digemari orang karena memang rsanya cocok terutama utk pecel...ya sob
    Terima kasih sudah berbagi

    BalasHapus
    Balasan
    1. buat lidah orang Indonesia cocok banget,apalagi dibuat pecel maknyoozzz hehe,,,,,Terimakasih Kawanku PP atas kunjunganya,commentnya,sukses selalu untuk anda,,,

      Hapus
  12. Memang benar juga kalau daun kenikir ini sering saya lihat di tempat org makan pecel biasanya ada, ternyata juga khasiatnya banyak..

    BalasHapus
  13. betul kawanku WWWD,Khasiatnya lurbiasa banyak,BTW Terimakasih atas kunjungannya dan juga commentnya kawan

    BalasHapus
  14. Dulu banyak Om Kenikir di tempat saya, pi sekarang ludes entah kemana

    BalasHapus
    Balasan
    1. waduh musti cari tahu tuh kemana perginya,hehe,,Terimakasih mas Hendrik atas kunjunganya juga commentnya,salam succes selalu,,,,

      Hapus
  15. yoana meidita23 Juli 2013 21.13

    mas,daun kenikir bisa ga digunakan sebagai zat anti bakteri bila dioleskan di permukaan kulit? kalo ada zat apa yg membuat bisa sbg anti bakteri? makasih

    BalasHapus
  16. Kang.. numpang share. Ati2 kenikir ada kembaranx,baux krang enk.........
    .b

    BalasHapus
  17. Kang.. numpang share. Ati2 kenikir ada kembaranx,baux krang enk.........
    .b

    BalasHapus
    Balasan
    1. iya Mas Legi,terimakaisih atas infonya,,,,

      Hapus
  18. Kang.. numpang share. Ati2 kenikir ada kembaranx,baux krang enk.........
    .b

    BalasHapus
  19. apa daun kenikir ini boleh di makan mentah tanpa di rebus/masak?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalau dimakan mentah aromanya sangat kuat,jadi kurang nyaman mas Raja Pisang,sebaiknya dimasak terlebih dahulu,,,

      Hapus
  20. Tapi , kalo dimakan mentah tdk beracun kan?, soalnya kalo sayuran itu kan seharusnya dimakan mentah biar zat2 gizinya ga hilang setau aku 😀tapi infonya sangat bermanfaat , oh ya di rumahku ada tanaman moxa , atau daun moxa , coba mas search di google gambarnya , hampir sama loh dengan daun moxa, untung aku belum makan daun moxa yg hanya digunakan utk pengobatan , krn bentuknya hampir sama sih sama kenikir 😁, yuk salam mas

    BalasHapus
    Balasan
    1. insyaalloh tidak beracun SISI,,,,

      Hapus
  21. wah,,ternyata daun kenikir memiliki manfaat yang banyaj juga ya. terimkasih banyak infonya kang ded. :)

    BalasHapus
  22. pas nih, saya tadi beli kenikir dan bingung mau diapain. setelah baca blog ini, mending di pecel aja... hehehe

    BalasHapus
  23. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak

    BalasHapus
  24. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm40....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 014 9092044(mohd zuhelmi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran kami adalah asli.. NAMA SYARIKAT JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT PG 0346818-W

    BalasHapus
  25. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    BalasHapus

Anda bebas berkomentar sesuka hati anda di blog sederhana ini,asalkan:

1.Tulisanya bisa dibaca
2.Tidak meninggalkan link hidup
3.Tidak ada unsur promosi
4.Tidak menggunakan kata-kata jorok
5.Tidak spam,

Terimakasih atas kunjungan serta Komentarnya

lingkaran google plus
Dede Thea Tentang Makanan . Aneka Resep Masakan Indonesia. Diberdayakan oleh Blogger.

Pengikut